Pakenham - Catani - Racefarm - Reisverslag uit Catani, Australië van Karen Reynvoet - WaarBenJij.nu Pakenham - Catani - Racefarm - Reisverslag uit Catani, Australië van Karen Reynvoet - WaarBenJij.nu

Pakenham - Catani - Racefarm

Door: Karen

Blijf op de hoogte en volg Karen

19 Februari 2012 | Australië, Catani

Blogvrienden,

Eindelijk kan ik jullie nog eens plezieren met een reisverslag en/of foto’s. En dat na wel bijna 2 maanden! De tijd vliegt… Maar dat is gelukkig alleen maar positief :)
Ik moet even terug gaan in de tijd. Om te beginnen bij het ‘allerste’ begin.
Mijn laatste reisverslag vertelde ik dat ik werk gevonden had op een farm met racepaarden, in Pakenham. Een uurtje van Melbourne vandaan. Daar ben ik dan ook, vrijdag ochtend 6 januari, naar vertrokken. Mijn Duitse vrienden vaarwel gezegd. En hup, richting iets nieuws, iets onbekends. Maar vol nieuwe moed. Want ik was het rondreizen en al het moois aanschouwen een beetje beu! Ik had nood aan een vaste plek. Geen hostels meer waar je met 6’en, 8’en, of 10’en op een kamer ligt. En keukens die je deelt met 30 anderen. Geen tent meer met een ultra dun matrasje. Alles ruilde ik in voor een plek waar ik me nu enorm goed voel.
Mijn trein kwam aan rond 7.45u, in Pakenham. Daar zou ‘Matt’ mij oppikken. Tot die tijd had ik hem enkel nog maar over de telefoon gesproken. Aangezien ik een beetje vroeger was dan gepland sms’te ik hem dat ik er reeds was, maar dat hij zich niet moest haasten. Ondertussen had ik me met al mijn bagage naar een schommel begeven aan de overkant van het station… Geen 10 minuten later verscheen er een groene Land Rover en kreeg ik een smsje dat hij er was, in een groene Land Rover. Dat was onze eerste ontmoeting. Het was meteen duidelijk dat dit mensen met paarden waren, mensen met een boerderij. Allerlei rommel en benodigdheden in de auto… Matt was heel vriendelijk (zoals de meeste Australiërs). Ik voelde me vrijwel meteen op mijn gemak.
Aangekomen in het huis was even een schok. Je kwam meteen binnen in de living, met een open keuken. Overal waar je keek, zag je rommel. Ik kon mijn ogen niet geloven. Papieren, dozen, allerlei soorten meubels, dingen die ik geen naam kon geven,… Meteen ontmoette ik Tara. Matt’s partner. Tara traint hier de paarden. Ik werd de weg gewezen naar mijn kamer die grenst aan de living. Ik mocht kiezen uit 2 dubbel bedden en 2 enkel. Ik mocht me de tijd nemen om alles uit te pakken en het meest comfortabele bed uit te kiezen. Ik koos voor het enkel bedje, tegen de muur , langs een nachttafeltje met een gezellig lampje. Want na nadere inspectie, bleek ik wat muizenkeutels te vinden op de andere bedden. Dat risico wou ik niet nemen, haha! Het huis was niet al te proper. Dat bleek des te meer. Tara vertelde me dat als ik het niet proper genoeg vond ik altijd mocht poetsen. Ik dacht: ‘Dat wordt een hele opgave!’. Ik was er uiteindelijk ook niet om te poetsen, maar met paarden te werken. De eerste dagen moest ik heel erg wennen. Ik ben niet het type dat me meteen ergens thuis voelt. Zo namen ze me mee naar de supermarkt en ik mocht kiezen wat ik graag at en alles nemen wat ik wou. Dat was enorm raar! Als backpacker was ik ondertussen gewoon om enkel ‘het goedkoopste’ uit te kiezen. En niet datgene wat je wilt of lekker vindt. Plus het feit dat je dingen mocht kiezen op andermans kosten… Dat was ook een beetje ongemakkelijk. Het werd me al gauw duidelijk dat ik me maar beter zo snel mogelijk thuis moest voelen. Ik mocht dingen uit de koelkast nemen, de kasten,… Tara kookte meestal ’s avonds. Dus besloot ik dan daarna de afwas te doen. Zo werd ik gewoon dingen uit de kasten te nemen en terug te zetten op de juiste plaats. Over koken gesproken. Het eten is hier al heel vaak Mc Donalds geweest. Mc Chicken Meal it is! Soms zelfs een aantal dagen na elkaar, voor lunch. In het begin dacht ik ‘halleluja’. Hoe kan ik mijn gewicht hier ooit terug op peil krijgen (want ja ik was een aantal kilo’s bijgekomen). Maar achteraf gezien blijkt dat geen enkel probleem te zijn. De kilo’s vliegen eraf! Ik ben ‘bijna’ terug op mijn normale gewicht. Yes!
Om terug te komen op het ‘gewoon’ worden. De eerste dagen moest ik natuurlijk ook wennen aan de dagdagelijkse activiteiten. Ik moest een beetje observeren hoe zij de dingen hier doen. En mezelf daarin een beetje vinden. De eerste weken zag de planning er als volgt uit (en nu nog steeds voor het merendeel):
- Tara en Matt vertrekken om 4.30u ’s ochtends met de paarden naar de track in Pakenham (hier 35km vandaan) Pakenham is het dichtstbijzijnde ‘centrum’. Ikzelf ben in Catani.
- Ik moet aan de stallen beginnen om 6.45. Dus mijn wekker om 6.15u, 3x snoozen, aankleden en klaar. Er zijn 6 stallen. Waarvan iedere ochtend enkele paarden mee naar de track zijn. De lege stallen maak ik als eerste proper, degene met paarden in als laatst. Soms doet Matt een 2de trip en komt rond 7u andere paarden oppikken.
- Nadat de stallen proper zijn ververs ik al het water van de paarden in de stallen.
- Daarna geef ik de kudde met merries en veulens hun eten in de weide en aan Missie, Esther en Debb’s. Missie was onder andere het paardje dat ze niet meer konden vangen.
- Tegen die tijd (rond half 9) komen Matt en Tara meestal terug aan. En dan worden alle paarden op de weides gezet en gevoerd.
- Dan is het tijd voor ontbijt! Heerlijk… Ik geniet van een kom melk met Wheat-Bix (iets dat ze in België echt moeten invoeren!) en een tasje thee. Gevolgd door yoghurt en een stuk fruit.
- Matt en Tara gaan ondertussen terug naar bed voor een goed uurtje.
- Na mijn ontbijt start ik met mestscheppen in Missies weide en vervolgens al de weides waar de racepaarden in verspreidt staan. 6 racepaarden staan verspreidt over 3 weides.
- Als ik daarmee klaar ben zie ik Matt en Tara meestal terug verschijnen. Ik ga dan weer naar binnen om wat te drinken.
- De volgende taken hangen af van het moment en wat Matt denkt dat er moet gebeuren. Die taken zijn: weides slepen met de tractor, hooi verplaatsen, hout in de schuur stockeren, Missie vertrouwen geven en proberen te vangen… Een heel plezante taak (niet dus!) was plastiek uit modder halen in een weide. Ze hebben namelijk een tijd geleden een teveel aan hooi daar gestockeerd. Het hooi is nu weggerot. Maar de plastiek en koorden hebben zich vastgezet in en onder de grond. Ik moest dus proberen dat allemaal op te ruimen. Met man en macht heb ik daar soms aan zitten trekken, met mijn handen tussen die pieren en spinnen… Tevergeefs heb ik uiteindelijk Matt en zijn tractor moeten inschakelen om alles deftig op te ruimen. Zelfs nu zijn er nog steeds grote resten die opgeruimd moeten worden en hele kleine restjes overal verspreidt! Grasmaaien is ook een van de taken, helpen om het bijgebouw te renoveren, glaswol onder het dak steken,… noem maar op!
- Tegen 16u is het weer etenstijd voor de paarden. De racepaarden worden binnengehaald (behalve op zaterdagavond, omdat iedereen op zondag uitslaapt en er niet naar de racetrack gegaan wordt), en gevoerd. Alle andere paarden (de niet race paarden, een 10tal andere) worden in de grotere weides gevoerd. Dat voer brengen we dan met de quad. De koeien krijgen hooi. Soms wordt er dan nog wat onkruid in de tuin weggehaald of bij warm weer wordt er altijd aan alle planten water gegeven (en dat zijn er best veel).
- En dan, start de avond. Kan ik me lekker douchen, wordt er gegeten, Scrabble gespeeld, tv gekeken, gelezen, en vroeg naar bed gegaan. Want de volgende ochtend begint het weer allemaal opnieuw :)
Ondertussen zijn een aantal dingen veranderd omdat we een deel paarden verplaatst hebben. Die hebben nu terug gras en worden niet extra gevoerd. Dus moeten we ’s avonds niet meer met de quad alles brengen. Ook werken we nu nog op een andere farm. Een aantal jonge paarden hebben we naar daar gebracht om te trainen. Op deze farm is namelijk ook een track (= een baan waar je racepaarden op traint). Daar help ik Tara nu om deze paarden klaar te maken voor de races. En we halen ook daar alle mest uit de weides. Matt fatsoeneert er ondertussen de omgeving. Het is daar echt een prachtige omgeving! Als Tara en Matt terugkomen van de training in Pakenham, rijden we door naar de andere farm. Alles verschuift dus een beetje.
Ook is er een nieuw Iers meisje aangekomen om mee te helpen met het werk. De bedoeling is dat ik haar een beetje inwerk en de dingen leer die ik moet doen. Zodat ze zich kan behelpen als ik vertrek. Maar… Ik vertrek niet meer zo snel als gepland! Volgende week maandag 27 februari ga ik een weekje naar Tasmanië. En 4 maart kom ik terug voor 3 weken. Ik heb alle vluchten verschoven, alsook mijn trip in Nieuw Zeeland. Die nu start op 26 maart. In plaats van 6 maart. Ik vind het hier gewoon zo leuk. En ik zou toch een beetje teveel tijd hebben aan de westkust. Dus kan ik dat beter hier spenderen. Vluchten kon ik gratis wijzigen… Geen probleem dus! Ik kijk er echt naar uit om hier nog 3 weekjes langer te blijven.
We zijn nu ook jaarling hengsten gewoon aan het maken aan de trailer, … Het leuke is ook dat ze me hier een beetje mijn ding laten doen. Ik ben het natuurlijk niet met alles eens wat ze hier met de paarden doen. Maar het merendeel valt me allemaal beter mee dan ik ooit had gedacht. Het gebeurt hier allemaal heel gemoedelijk.
In de dagen dat ik me hier steeds meer thuis begon te voelen ben ik dus ook maar beginnen poetsen. Mama’s genen kwamen naar boven ;) Eerst ben ik buiten aan het terras begonnen, vervolgens de badkamer, stofzuigen in de living, mijn kamer,… En dat zijn zowat de plaatsen die ik nog steeds onderhoud. Omdat anders gewoon niemand het doet. En alles er vreselijk vuil en stoffig bijligt. Iedereen rookt zich hier ook te pletter, behalve ik. Dat was ook even wennen :/ Dat heerlijk aroma, hrmm.
Op zondag heb ik dus een dagje vrij. Mag ik uitslapen en lekker niets doen. Natuurlijk help ik wel met het voeren van de paarden ’s avonds.
Zo ben ik op zondag 22 januari met de trein terug naar Melbourne gegaan om Australian Open live mee te maken. Dat was waanzinnig! Een dag om nooit meer te vergeten. Ik heb ons Kimmeke zien spelen, Azarenka en Nadal. Kim speelde tegen Li Na. Een ongelofelijk spannende wedstrijd. Al mijn nagels heb ik er weer afgebeten in een mum van tijd (sorry mama). Ook heb ik die dag Cathleen terug ontmoet. Het meisje waarmee ik de oostkust gedaan heb. Zij was ondertussen naar Nieuw Zeeland geweest. En ik had de trip door de outback gedaan, Kangaroo Island en de Great Ocean Road. Leuk om al die avonturen weer te vertellen. En haar terug te zien… Ik denk dat we vrienden voor het leven zijn!
Ook ben ik mee geweest naar een aantal races van onze paarden. Tot nu toe helaas nog geen groot succes. Maar verbetering is op komst. Het is een hele ervaring om te zien hoe die hele ‘race-wereld’ in elkaar zit. Ze willen me hier nog steeds langer houden en me dan helpen een licentie te halen om officieel racepaarden te trainen. Een 6-tal maanden langer… Maar dat gaan we toch maar even niet doen ;)
Ik mis thuis ook ontzettend. Er zijn dagen geweest dat ik mezelf erover moest helpen en moed in moest spreken. Moest leren genieten van alles, in plaats van aan thuis te denken. Moest stoppen met af te tellen,… Maar ik voel dat ik er nu weer sterker door ben. Het dipje waar ik in zat is voorbij. Ik geniet weer met volle teugen!!


Zo, dat is mijn verhaal over de farm met racepaarden.
De plek die ik lief heb.

Foto's: https://picasaweb.google.com/108841674062075524172/PakenhamCataniRacefarm?authuser=0&authkey=Gv1sRgCIqU5PuCh9y5Qw&feat=directlink

  • 18 Februari 2012 - 14:47

    Sarah:

    Muizeke, muizeke, ge zijt geen gewoon !!!!!! Amai, amai, zo graaf daar !!! Amazing !! :-)
    Ik ga je nog mailen want heb mezelf van facebook gegooid, dat leg ik je wel uit per mail...

    Dikke dikke zoen xxx

  • 18 Februari 2012 - 15:47

    Paulien:

    Hoe heerlijk Karen !!!
    Geniet verder en ik blijf elke dag aan je denken !
    xxxxx

  • 18 Februari 2012 - 15:56

    Mariëlle:

    Hey Karen,
    wat fijn om je verhaal weer eens te lezen. Was echt lang geleden!
    Echt wel een fijne plek om te zijn, hard werken maar zoveel kwaliteit super
    groetjes van ons xx

  • 18 Februari 2012 - 17:35

    Kristof:

    Goed bezig sjattieeeeeeee!

  • 18 Februari 2012 - 21:05

    Mama:

    EINDELIJK :-) weer een mooi verhaal, wat kan jij het toch goed uitleggen, van wie heb je dat toch maar ;-) haha... Je bent toch zo sterk, ben fier op je dat je jij de kracht blijft halen om met een brede glimlach verder te gaan ;-) en dat je bij zoveel mensen, je aanpast, je thuis voelt en gewoon jezelf kan blijven!!! Geniet nog in alles wat je doet en wees voorzichtig lieve meid!
    Hou van je...
    Dikke knuffel en xxx-jes
    ( ben benieuwd naar de foto's, want wil je zien ;-) )

  • 19 Februari 2012 - 00:08

    Je Oudste Neef:

    Hey Karen chapeau dat je al die karweitjes opknapt en zelfs het huis poetst zonder dat het gevraagd wordt.
    Als je met paarden werkt Ben je wel wat gewoon, maar dit had ik Niet verwacht. Alweer maar eens het bewijs dat je een taaie tante bent die Haar mannetje kan staan.
    En je schrjft er dan nog eens zo enthousiast over.
    Geniet er verder van ennehh laat ons tijdig weten hoe het je daar vergaat. Want nu was er Lang niets meer.
    Je zal er zeker ook dingen leren over paarden die je Dan weer mee naar huis brengt.

    Groetjes

  • 19 Februari 2012 - 08:37

    Sjmindie:

    Wauw Karen, klinkt allemaal weer super! En zo ondernemend dat je bent... Geen wonder dat ze je daar langer willen houden ;-)
    Maar zet idd maar gewoon je tripje verder en geniet van al het moois dat het je nog zal brengen.

    Dikke X!

  • 19 Februari 2012 - 09:32

    Chris Van Hoey:

    DAMN karen, wat een mooi verhaal. Zelfs het klimaat begon ik me in te beelden en mee in te leven.
    Hier alles ok en je mama ziet er goed uit dus daar moet je geen zorgen over maken.
    Have fun !!!!
    groetjeeeeuuuuuss

  • 19 Februari 2012 - 14:16

    Nadine, Dave Merle:

    Eindelijk, hier hebben we naar uitgekeken. Amai Karen kan ik geloven dat ze u daar willen houden. Als je positief bent ingesteld lukt alles, met iedereen. Je doet da goe.
    We kijken alvast uit naar het vervolg van je verhaal. Iedereen is hier super trots op je.

  • 19 Februari 2012 - 16:51

    Patje:

    Wat een geweldige foto's!! Het is daar zo mooi en het is zo duidelijk dat je het daar echt naar je zin hebt! Goed dat je uit dat dipje bent ;-)) geniet er nog van, heel veel! Dikke dikke kusjes!!!!!

  • 20 Februari 2012 - 10:06

    Rachele:

    Lieve Stoetel,
    wat kan je toch goed vertellen! Het is heel aangenaam om je verslagen te lezen, en daarna de mooie foto's te bekijken. Je staat trouwens erg goed op de foto's (behalve die gekke foto's in het winkelcentrum hihi, ik had je niet eens herkend). Zoals altijd ben je ook daar erg attent! Echt lief van je om te versieren en te bakken voor Tara's verjaardag. Fijn dat je je draai hebt gevonden en je goed voelt waar je nu bent. Heel veel plezier en veel goede moed toegewenst!
    Liefs,
    Rachele

    PS: leuk om die pot nutella op de kast te zien staan :D

  • 20 Februari 2012 - 11:04

    Karen:

    Bedankt iedereen voor die vele, hartverwarmende, lieve berichtjes! En super leuk dat jullie me opvolgen... :)
    Dikke xxx'en en knuffels,

    Karen

  • 20 Februari 2012 - 20:23

    Roosje:

    Hoi Karen, wat een mooie racepaarden . Dat kan ik geloven dat je het erg naar je zin hebt alhoewel het soms hard werken is maar ik zie op de foto's hoe je ervan geniet !!!!! En ze gaan je daar serieus missen op alle vlakken daar twijfel ik niet aan. Maar het is ook fijn dat je er nog even terug gaat na Tasmanie. En dan is het al maart. Het zal vlug juni zijn dus profiteer nog maar een beetje want Nieuw Zeeland zal ook de moeite zijn.
    PS Ook nog bedankt voor je lieve smsje !!!!!!
    Groetjes en een dikke knuffel xxxxxx

  • 22 Februari 2012 - 10:07

    Filip, Birgit & Co:

    Hey Karentje, stoere meid,

    Wat een spannende tijd dat jij in Australië hebt, zeg !! Als we dit allemaal lezen, dan zouden we ook zin krijgen om op avontuur te gaan want het leven in België is hier soms écht saai: werken en nog eens werken, maar allé, binnenkort (= binnen 5 maanden) hebben we 'alweer' vakantie (haha).
    Geniet nog met volle teugen van je avontuur want het zal sneller om zijn dan je denkt !
    Dikke kussen en knuffels van ons allemaal (inclusief Tijgertje) ! Jenno en Jade kijken er écht naar uit om je nog eens te zien ! En wij ook natuurlijk !
    xxxx en pootje.

  • 22 Februari 2012 - 17:52

    Co & Marij:

    ha kanjertje, je komt nog terug als volleerde boerin :-). fijn om lezen, je reisverslag! en bereknap hoe je dipjes in hipjes weet om te toveren :-). geniet ervan!!!
    groetels!!!
    ps. een didgeridoo wil ook al eens helpen om muizenissen op te ruimen... daar moet je daar toch zien aan te geraken... :-P

  • 23 Februari 2012 - 08:06

    Jeke Uit Lanaken :

    hoi meid blij dat we weer iets van je hooren waar je nu bent is het geweldig ik kan bes geloven dat je daar iets langer blijft hier is de carnaval om heel vermoeiend onze klein zoon is jeugtprins de outste van liesbeth heel leuk maar jij zal daar wel niets van mee gekregen hebben waar jij zit is het veel mooier dikke kus uit lanaken

  • 23 Februari 2012 - 09:19

    Rina :

    awel je bent weer goe bezig he
    die poets was ook wel nodig
    zullen de muisjes niet zo plezant vinden
    net z,n gekke bekke als je mama
    vanavond gaan we samen even weg na martin
    prachtige paarden he ze hebben daar echt wel een heel ander leven
    druk ma toch ook genieten !!
    knuffel uit genk xxx

  • 23 Februari 2012 - 09:24

    Rina :

    awel je bent weer goe bezig he
    die poets was ook wel nodig
    zullen de muisjes niet zo plezant vinden
    net z,n gekke bekke als je mama
    vanavond gaan we samen even weg na martin
    prachtige paarden he ze hebben daar echt wel een heel ander leven
    druk ma toch ook genieten !!
    knuffel uit genk xxx

  • 25 Februari 2012 - 11:41

    Azer:

    Heey Karentje,
    Echt leuk wat je hier allemaal neerschrijft.. Knap dat je daar zoveel tijd insteekt!
    Chapeau voor alle moed en kracht die je ingezet hebt tijdens je reis, ook de aanpassingen die je moet doen! Zo kennen we je he! Maar we kijken uit naar alle verhaaltjes en plaatjes bij je terugkeer!
    Veel plezier, en we volgen je;-)

    xxx
    Azer

  • 26 Februari 2012 - 20:25

    Kevin:

    Om jaloers op te zijn! Geniet ervan en wees lief voor de koetjes!

    Dikke zoen! xxx

  • 01 Maart 2012 - 05:28

    Marc:

    Hoi Karen,
    Ondertussen ben je al een paar dagen in Tasmanië, hopelijk valt dit even goed mee als je avontuur in AustralIê. Heb je al een tasmaanse duivel gezien? Anders moet je maar eens goed doorzakken en diep in het glas kijken. ;)
    Het leven op een farm gaat je echt wel goed af, je ziet dat je ervan geniet. Gelukkig zie je er nog even goed uit als vroeger en begin je nog niet op een echte boerin te lijken.
    Amuseer je nog en keep up the good spirit.

    groetjes x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karen

Hoi iedereen, Eindelijk... Ik vertrek binnenkort naar Australie! Mijn grote droom komt uit... Ik hoop er een zalige tijd te hebben. Dingen over mezelf te ontdekken en andere, nieuwe ervaringen op te doen :) Yes... I'll go with the flow & have no worries!

Actief sinds 23 Juni 2011
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 114569

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2012 - 25 Juli 2013

Australia Part 2

20 September 2011 - 18 Juni 2012

Backpacken met Activity International

Landen bezocht: